Folined

Blog van Folined

Google Shopping

Het afgelopen jaar is er een explosieve groei ontstaan in online shopping. In 2020 begon corona en door deze pandemie konden of wilden veel mensen de deur niet meer uit om te gaan shoppen in winkels. Ze moesten een andere manier zoeken om hun nieuwe thuiswerk accessoires, zoals een koptelefoon te kopen. In de eerste helft van 2020 kochten 10,7 miljoen mensen iets online. Voor veel winkeliers is dit dan ook een goede aanleiding om hun producten op internet aan te bieden. Hier is een functie voor, genaamd Google Shopping. Google stelt deze functionaliteit gratis ter beschikking. Dit is een slimme zet, omdat zij hierdoor de grootste blijven op het gebied van online shopping. Maar wat is Google Shopping? En hoe werkt het?

Dit is Google Shopping

Wanneer je in Google zoekt op een term die gekoppeld is aan een bepaald product, krijg je Shopping-resultaten te zien. Deze verschijnen boven de zoekresultaten of in een kolom aan de rechterkant van de pagina. Deze resultaten bestaan altijd uit een titel, een afbeelding, de prijs en de naam van de webshop. Google gebruikt Google Shopping om advertenties van producten te tonen in zoekresultaten. Kortom is Google Shopping dus een verzamelnaam voor de webshop advertenties gemaakt in Google Ads, waarbij je als adverteerder per klik betaalt.

Zo werkt Google Shopping

Google Shopping is dus een goede manier om te adverteren en potentiële klanten te bereiken. Wanneer je via deze functie wilt adverteren, is het handig om te weten hoe dit precies werkt. Als webshop kun je jouw producten adverteren in Google Shopping via Google Ads, het advertentieplatform van Google. Daarnaast heb je als adverteerder ook Google Merchant Center nodig. Dit is het platform van Google waar je de producten in een Product Feed moet opladen. Wanneer dit is gebeurd, kun je succesvol advertenties plaatsen en zijn deze te zien bij Google Shopping.